Hoe bepaalt men de sterkte van brillenglazen voor peuters?

Ik zag vandaag een vrouw lopen die een peuter droeg van - ik schat - zo'n anderhalf jaar. In ieder geval een leeftijd waarop ze nog amper kunnen praten.
En dat jochie droeg een brilletje.

Ik vroeg me direct af hoe ze nou kunnen bepalen wat voor glazen zo'n kind nodig heeft om goed te kunnen zien.
Je kunt ze natuurlijk een plaatje voorhouden van kabouter Plop ofzo, maar hoe weet je of 'ie die dan ook scherp kan zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat doe ze door het druppelen van een oog, daarbij wordt de pupil heel wijd en op die manier kunnen ze dat dan beoordelen/meten.
Daarbij hebben ze voor de grove inschatting inderdaad plaatjes van bijv. een hond of schoen die, net als bij volwassenen steeds kleiner worden. Als ze het niet meer kunnen zien noemen ze het goede woord niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meer manieren om de sterkte te bepalen dan de persoon te laten vertellen of hij scherp ziet. Het is ook te bepalen door in het oog te kijken (uiteraard van buitenaf!).

Toen ik voor het eerst een bril nodig had, moest ik eerst naar de oogarts. Ik kreeg belladonnadruppels in mijn ogen om de pupil goed te bekijken, en de oogarts bepaalde welke sterkte ik nodig had door (vraag me niet waar ze naar keek) te kijken. De lettertest daarna was ter bevestiging van de bevindingen.

Ook als je naar de opticien gaat, kijken ze vaak nog voor de uitgebreide ogentest wat ongeveer je sterkte is, om te bepalen of je sterkte überhaupt zoveel is veranderd dat je nieuwe glazen nodig hebt. Dat gaat automatisch, met een apparaat waar je in moet kijken, waarop je een plaatje een paar maal scherper en onscherper ziet worden. Je hoeft daarbij niet te zeggen hoe scherp je ziet, het apparaat registreert dat automatisch.